http://www.youtube.com/watch?v=SfRFqM-zbP4&feature=youtu.be

Video herätti inhoa. Vihaa. Viha on voimakas sana enkä pidä siitä tai sen liiallisesta käytöstä. "Mä vihaan sitä, mä vihaan tätä". Yhdeltä ystävältäni kuulen jatkuvasti että mitä eri asioita hän vihaa. Mutta nyt sellainen tunne pilkisti ehkä minunkin sisällä.

Ehkä jossain olen ymmärtänyt tämän, mutta jotenkin se tuli kirkkaalta taivaalta selkeänä eteeni: Ihmiselle ei riitä mikään. Ihmisestä tulee sairaalloisen tavoitteleva, olipa sitten kyse yleisurheilusta tai urheilusta eläinten kanssa. Ihminen menee joka asiassa liian pitkälle ja sokeutuu tosi asioille. Kilparatsastuksessa halutaan enemmän, kovemmin, korkeemmalle ja parempaa kokoamista, joustoa ja elastisuutta. Enemmän kaulaa rullalle, jalkoja korkeemmalle. Koirien kilpa maailma on mulle vielä paljon vieraampi, mutta kyllä mä sen olen tiennyt että kilpailu kun kilpailu. En vaan jotenkin voinut ajatella että se voi olla tuollaista.

Kun ihminen alkaa tosi urheilijaksi, se on jotenkin sairasta. Ei enää tunnisteta terveitä rajoja missään. Fitness kilpailijat käyttää Microlaxia suolen tyhjentämiseen. Ratsastajat ostaa kovempia apu välineitä kun eivät saa hevosta kulkemaan. Hiihtäjät käyttää dopingia voittaaksensa. Oikeastaan, mä en jaksa edes ajatella enempää.

Mua väsyttää kamalasti. Jotenkin mä toivon että se koira joka tuossa videossa laitettiin rekeen, kuolisi.